زلنسکی یکی از مقام‌های سرویس امنیتی اوکراین را برکنار کرد دبیرکل سازمان ملل: متعهد به صلح بر اساس پایان اشغال هستیم آمریکا: همسایگان اسرائیل از عادی سازی روابط سود بسیاری خواهند برد حمایت مجدد ترامپ از جنایات اسرائیل در غزه شهادت ۲۹ فلسطینی در حملات رژیم صهیونیستی به غزه حمدان: پاسخ ایران به رژیم صهیونیستی معادله جدیدی ایجاد کرد بورل و امیرعبداللهیان برای کاهش تنش‌ها در منطقه گفت و گو کردند حمله پهپادی مقاومت عراق به یک هدف مهم در جولان اشغالی (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) گفت‌وگوی تلفنی وزیران خارجه ایران و قطر ایروانی: آمریکا تنها مانع تحقق آرمان شریف مردم فلسطین است شمال عراق از سوی ترکیه بمباران شد (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) واکنش گزارشگر سازمان ملل به خشونت پلیس آمریکا علیه دانشجویان قطع روابط کلمبیا و رژیم صهیونیستی به دلیل جنگ غزه واکنش سازمان ملل به رفتار پلیس آمریکا با دانشجویان ترکیه ۴۱ نفر را به ‌اتهام ارتباط با داعش بازداشت کرد حمله جنگنده‌های ائتلاف متجاوز آمریکایی - انگلیسی به شمال یمن (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) فراخوان یمنی‌ها برای برگزاری تظاهرات حمایت از غزه (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) حمله گردان‌های قدس به مقر فرماندهی ارتش رژیم صهیونیستی (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) ایران به شورای امنیت: هرگز آغازگر جنگ علیه اسرائیل نبوده‌ایم تداوم حملات موشکی حزب‌الله به مواضع رژیم صهیونیستی (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) معترضان لهستانی: جنگ اوکراین، این جنگ ما نیست؛ آن را متوقف کنید
سرخط خبرها

کابینه سیزدهم؛ گمانه‌ها و انتظار‌ها

  • کد خبر: ۷۶۹۹۴
  • ۱۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۳
  • ۱
کابینه سیزدهم؛ گمانه‌ها و انتظار‌ها
در آستانه رونمایی از فهرست نهایی وزیران پیشنهادی، تکلیف معاون اول و رئیس دفتر رئیس جمهور مشخص شد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ در شرایطی که گزارش برخی از منابع خبری حاکی از آن بود که رئیس جمهور، لیست وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم را روز گذشته به مجلس ارائه می‌کند، این مهم اتفاق نیفتاد و هنوز زمان دقیق این کار مشخص نیست.

 

علیرضا سلیمی، عضو هیئت رئیسه مجلس، در گفتگو با «فارس»، با بیان اینکه فهرست اعضای کابینه پیشنهادی دولت سیزدهم هنوز نهایی نشده است، گفت: به احتمال زیاد این لیست روز سه شنبه هفته جاری به مجلس ارسال می‌شود. اما زمان اعلامی سلیمی را نیز باید نوعی گمانه زنی همانند زمان‌های اعلامی گذشته ارزیابی کرد؛ چنان که سیدنظام الدین موسوی، سخنگوی هیئت رئیسه مجلس، در گفتگو با «ایرنا» درباره زمان ارائه لیست وزیران پیشنهادی گفت: در برخی خبر‌ها گفته شده بود که قرار است یکشنبه اسامی وزیران پیشنهادی دولت سیزدهم به مجلس ارائه شود. اما لیستی به دست ما نرسید. این که برخی افراد زمان ارائه لیست را اعلام می‌کنند و می‌گویند لیست قرار است سه شنبه ارائه شود، فقط گمانه زنی است و دقیق نیست.

 

در شرایطی که همچنان زمان ارائه لیست وزرای پیشنهادی به بهارستان مشخص نیست، روز گذشته، تکلیف دو پست کلیدی کابینه دولت سیزدهم با حکم آیت ا... سید ابراهیم رئیسی مشخص شد. رئیس جمهور در حکمی، محمد مخبر را به عنوان معاون اول و غلامحسین اسماعیلی را به سمت رئیس دفتر خود منصوب کرد. مخبر تا پیش از این حکم، از سال ۱۳۸۶ تا کنون ریاست ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) را برعهده داشت و همچنین سابقه معاونت استانداری خوزستان و معاونت بازرگانی بنیاد مستضعفان را در کارنامه خود دارد و اسماعیلی نیز تا پیش از دریافت حکم جدید مسئولیتش، سخنگو و رئیس حوزه ریاست قوه قضائیه بود.

 

گمانه زنی از ترکیب کابینه به روایت سـلیمــی‌نمــین

با قطعیت می‌توان گفت که زمان زیادی به رونمایی از کابینه سیزدهم باقی نمانده؛ در این میان حضور برخی چهر ه‌ها در کابینه رئیسی تا حدود زیادی قطعی شده و در عین حال حضور برخی نیز گویا به رایزنی‌های دقیقه نودی گره خورده است.

 

در همین راستا عباس سلیمی نمین، فعال سیاسی اصولگرا، در گفتگو با «خبرآنلاین»، بر این باور است که وزیر خارجه دولت رئیسی تاحدود زیادی قطعی شده است؛ او انتخاب باقری کنی را منتفی می‌داند و حضور امیرعبداللهیان و قائم مقامی صفری را تأیید می‌کند. او همچنین بر این نکته تأکید دارد که رئیسی برخلاف ادعای برخی جریانات سیاسی که او را متهم به سهم دهی می‌کنند، عمل کرده و در برابر سهم خواهی، تمام قد ایستاده است. سلیمی نمین همچنین به استفاده رئیسی از حدود چهار نفر از وزرای کابینه روحانی در کابینه اش، اشاره کرده و گفته است که رئیس جمهور به موضع گیری‌های برخی جریانات تندروی اصولگرا نسبت به دولت روحانی توجهی نکرده است. این چهره سیاسی اصولگرا، حضور برخی چهره‌های منسوب به دولت احمدی نژاد به ویژه در تیم اقتصادی رئیسی را نیز منتفی ندانسته است.


دولت مظهر وفاق باشد

در شرایطی که در آستانه ارائه فهرست نهایی وزرای پیشنهادی به مجلس قرار داریم، نمایندگان مجلس و چهره‌های سیاسی، با امید به حل مشکلات در دولت رئیسی، با اظهار نظر در رسانه‌های مختلف، انتظارات خود را از دولت سیزدهم ارائه و به نوبه خود به رمز موفقیت دولت اشاره می‌کنند. وحید جلال زاده، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در گفتگو با «ایرنا» درباره رمز موفقیت دولت سیزدهم گفت: حرکت در مسیر اولویت‌های رهبر معظم انقلاب، عامل موفقیت و پیشرفت دولت سیزدهم است.

 

حل مشکلات در کشور باید به صورت موازی صورت گیرد و این مشکلات باید همراه هم برطرف شود که دولت سیزدهم در این راستا، وظیفه سنگینی برعهده دارد. وی با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه دولت باید مظهر وفاق باشد، افزود: یکی از مشکلات جامعه ما عدم اجماع نخبگان است. امروز جامعه ایرانی در همه محور‌ها اعم از فرهنگ و هنر و سایر حوزه‌ها باید وفاق و همدلی داشته باشند؛ هرقدر اقشار جامعه به هم ربط داده شوند، بدون تردید، اجرای سیاست‌ها توسط دولت آسان خواهد شد.


لزوم اتحاد میان اعضای کابینه

علی نیکزاد، نایب رئیس اول مجلس و از نزدیکان سیاسی رئیس جمهور، با حضور در یک برنامه مستقیم تلویزیونی، با اشاره به اقداماتی که دولت جدید باید درخصوص استان‌ها انجام دهد، گفت: هم اکنون حکمرانی ما متمرکز است؛ زیرا به استانداران اختیاراتی از سوی دولت داده نشده است؛ بنابراین ما باید به سمت تمرکززدایی و تفویض اختیارات به استانداران در موضوعات سرمایه گذاری، تولید و اجرای پروژه‌های عمرانی حرکت کنیم. وی افزود: دولت جدید باید تدوین برنامه هفتم توسعه را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهد، همچنین هم زمان با مجلس با تشکیل کمیته مشترک، آن را به یک سند راهبردی تبدیل کند که همه ملزم به اجرای آن باشند.

 

همچنین دولت جدید باید تیم ویژه‌ای برای تدوین برنامه هفتم توسعه و لایحه بودجه تشکیل دهد. نیکزاد در پایان با بیان اینکه با روی کار آمدن دولت جدید و تعامل آن با مجلس قطعا باید منتظر روز‌های خوبی بود، گفت: یکی از مواردی که باید این دولت مد نظر قرار دهد، این است که بالاترین رمز موفقیت دولت ها، اتحاد بین اعضای کابینه است؛ ضمن اینکه باید به گونه‌ای برنامه ریزی کنند که وضعیت ۶ ماه آینده را نیز مد نظر قرار دهند. همچنین مصوبات هیئت دولت به این معناست که همه اعضای کابینه به آن‌ها مسئولیت دارند و باید با هم یک راه را بپیمایند.


تعامل مستمر با احزاب سیاسی

محمدجواد حق شناس، فعال سیاسی اصلاح طلب و عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی، در گفتگو با «ایسنا»، درباره لزوم تعامل دولت با احزاب و جریان‌های سیاسی، گفت: انتظار می‌رود رئیس جمهور به عنوان شاخص‌ترین شخصیت سیاسی و دومین چهره نظام، رابطه تعریف شده‌ای با احزاب و گروه‌های سیاسی برقرار کند. این اقدام می‌تواند تأثیری جدی بر بهبود فضای سیاسی کشور هم داشته باشد. در شرایط کنونی کشور، همکاری و همراهی احزاب و دولت می‌تواند به کمک رئیس جمهور بیاید.

 

پیشنهاد من این است همان طورکه رئیس جمهور با اقتصاددانان نشست داشت، در اولین فرصت با احزاب هم نشست داشته باشد. همچنین اعضای دولت به ویژه وزیر کشور و وزیر خارجه هم به صورت دوره‌ای با جریان‌ها و شخصیت‌های شاخص سیاسی و حزبی نشست داشته باشند. رئیس جمهور باید این مأموریت را به اعضای کابینه خود بدهد تا احزاب بتوانند برنامه ها، پیشنهاد‌ها و انتقاد‌های خود را به دولت منتقل کنند.

 

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۰
0
0
خیلی ممنون محتوای جالبی بود این روز ها که طرف حتی از تبلیغات لوله بازکنی برچسب ها استفاده نمیکنه و اینترنتی سفارش میده دیگه طرح صیانت از فضای مجازی نباید این راحتی و سرعت توی کارها رو از مردم بگیره امیدوارم یه فکری به حال مردم بکنن طرف الان برای لوله بازکنی هم اینترنتی سفارش میده چه برسه به سایر کارهای مهم که به اینترنت وابسته هستن
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->